Trainingen Op Z’n Kop: De Kracht van de Flipped Classroom

Deelnemer in training setting

Leestijd: 4 minuten

Ben je bekend met de flipped classroom methode? Deze leermethode legt de nadruk op interactief leren boven traditionele kennisoverdracht. De term komt uit de klas, maar is ook erg relevant voor trainingsprogramma’s. In deze blog leggen we uit waarom deze methode zo effectief is, hoe je hem kan toepassen en welke 3 handige tools je hiervoor kan gebruiken!

Wat is de flipped classroom?

Een flipped classroom betekent letterlijk een “omgedraaide klas”.

Dit houdt in dat deelnemers op hun eigen houtje aan de slag gaan met de leerstof nog voordat ze de training binnen komen. Hierdoor komen ze al eerder in aanraking met de stof en hoef je niet alle theorie klassikaal te bespreken. Er ontstaat meer ruimte voor diepgaande discussies en praktische oefeningen tijdens de training.

De kernfocus van de flipped classroom ligt op het creëren van een meer interactieve en boeiende leeromgeving.

Waarom is de flipped classroom waardevol?

Als trainer is het ultieme doel om je deelnemers effectief te laten leren.

Om dit te bereiken, moeten we begrijpen hoe mensen leren. Vanuit onderzoek over het menselijk brein blijkt dat er zes principes zijn die er voor zorgen dat leren wordt bevordert door middel van sterke neurale verbindingen in het brein. En leren is eigenlijk niets meer dan het versterken van neurale verbindingen of het aanmaken van nieuwe. De zogeheten breinprincipes van het BCL Instituut zijn: focus, herhaling, emotie, voortbouwen, zintuigelijk rijk en creatie.

Door de flipped classroom te gebruiken, benut je alle breinprincipes, waardoor je de leeropbrengst vergroot.

Je zorgt voor extra herhaling doordat deelnemers al voor de training met de leerstof aan de slag gaan. Door variërende werkvormen maak je het leerproces zintuigelijk rijk. Ook kan je in een klassikale les goed voortbouwen op kennis en vaardigheden die eerder zijn opgedaan waardoor je de focus en het belang van de stof verder versterkt. Door deelnemers emotioneel te betrekken en actieve creatie en reflectie te bevorderen, maak je optimaal gebruik van de meerwaarde van de flipped classroom.

Bovendien laat je deelnemers op hun eigen tempo leren, wat het leerproces verder personaliseert.

Iedereen kan zelf bepalen hoe lang ze nodig hebben om de stof eigen te maken. Hierdoor komt het minder vaak voor dat je tijdens de training het tempo moet vertragen en voorkom je dat je de snellere deelnemers kwijt raakt.

Door de flipped classroom kunnen deelnemers het tempo aanpassen naar een snelheid die voor hen het beste leerresultaat oplevert.

Hoe kan ik de flipped classroom toepassen?

Fijn dat de flipped classroom effectief is, maar hoe implementeer ik zoiets?

Begin met het geven van voorbereidingsopdrachten aan je deelnemers, die je vervolgens in de training verder behandelt. Denk na over welke delen van het lesmateriaal geschikt zijn voor zelfstudie, zoals het lezen van theorie of het bekijken van online video’s. Daarnaast kunnen participanten in groepjes samenkomen om onderwerpen te bespreken en zelfs korte presentaties voor te bereiden.

Door een goed uitgewerkte implementatie van een flipped classroom, profiteren deelnemers van zowel zelfgestuurd leren als boeiende klassikale activiteiten, wat de algehele educatieve ervaring verrijkt.

Waar moet ik extra op letten bij de flipped classroom?

Doordat je bij de flipped classroom je deelnemers niet altijd recht voor je hebt zitten, zijn er een paar dingen waar je extra goed op moet letten als trainer.

Zorg ervoor dat de voorbereidingsopdrachten goed aansluiten bij de inhoud van de fysieke bijeenkomsten. Er is niet ergers dan een uur een documentaire te hebben gekeken die totaal niet aansluit of niet wordt behandeld in de trainingssessies daarna. Het is dus ook belangrijk om de (goed aansluitende) opdrachten altijd te bespreken in de training.

Dit houdt de deelnemers gemotiveerd en draagt bij aan het nut van de voorbereidingsopdrachten.

Ook is het belangrijk om in de huid van je deelnemers te kruipen. Welke technische vaardigheden en middelen hebben ze nodig voor de voorbereidingen? Bezitten ze deze? Zo niet, welke werkvormen en voorbereidingsopdrachten passen wel binnen de mogelijkheden? Wat kan ik als trainer extra aanleveren of uitleggen?

Door hier goed bij stil te staan, vergroot je de kans dat deelnemers de voorbereidingen zonder technische problemen kunnen voltooien.

Welke handige tools zijn er voor de flipped classroom?

Nu je meer weet over de waarde en implementatie van de flipped classroom, is het fijn om wat extra handvaten te hebben voor het opzetten ervan. Hieronder een lijst met 3 handige tools voor de flipped classroom:

Aan de slag met de flipped classroom

Wil je sparren over hoe je de flipped classroom kan toepassen in je trainingen? Of ben je op zoek naar een partner die de verschillende elementen van de flipped classroom voor jou kan ontwikkelen? Plan hieronder een vrijblijvende online kennismaking in!

Interessant? Kom koffie drinken!

Spreekt deze blog je aan? Wij bespreken graag jouw e-learning wensen in een (online) adviesgesprek. Zo komen we samen tot de ideale leeroplossing.

Plan meteen een afspraak in onze agenda.

Aan het werk met een LMS

Gerelateerde berichten