Logo E-learning Training

085 – 0655340

7 tips voor het leuker maken van je elearning

Zo maak je elearning leuker!

Hoe kun je e-learning leuker maken? De eerste reactie die iemand geeft als de term elearning valt is toch al snel negatief, zowel binnen bedrijven als in de buitenwereld. Het wordt gezien als een negatieve tegenhanger van een fysieke training. Terwijl elearning zoveel te bieden heeft. Zolang je de elearning maar op de juiste manier invult! In deze blog geef ik tips om een elearning leuker te maken en de deelnemers te motiveren! Zeker in een onboarding module wil je je medewerkers enthousiast maken voor jouw organisatie!

motiveren met effectieve elearning

Tip 1: Betrek je deelnemers!

Waar mensen vaak aan denken bij elearning zijn saaie doorklikmodules, digitale boeken. Dit is echter niet waar elearning voor bedoeld is. Elearning is zoveel meer dan tekst vanaf een computer lezen. Je kan een elearning leuker maken door het heel herkenbaar en interactief te maken. Je maakt een elearning interactief door de deelnemer actief te betrekken. Dit kan je doen door vragen te stellen, herkenbare casussen toe te voegen, herkenbare voorbeelden te gebruiken, herkenbare plaatjes in te voegen en de taal te gebruiken die aansluit bij de deelnemer en het bedrijf. Dit zorgt ervoor dat deelnemer gemotiveerd wordt!

Tip 2: Gebruik gamification om elearning leuker te maken

Gamification houdt in dat in de elearning een verhaal of spelelement wordt toegevoegd. Denk hierbij aan het vrijspelen van bepaalde onderdelen, het verdienen van badges, het verdienen van punten of het verzamelen van verschillende onderwerpen. Je kan er echt een spel van maken waar iemand doorheen moet. Al doende leert men dan.

Bekijk de onderstaande elearning voor een voorbeeld van gamification.

https://www.elearningtraining.nl/wp-content/uploads/articulate_uploads/Escape-room-E-learning-Training/story.html

Tip 3: Gebruik (interactieve) video’s

Een interactieve video houdt in dat je een video bekijkt die op gegeven moment stopt en een vraag stelt over de huidige situatie of bijvoorbeeld over wat er gaat gebeuren. Je kan hierbij denken aan het uitspelen van een sociale interactie. Hierbij geef je antwoordopties met hoe de deelnemer kan reageren en in de video laat je een direct effect zien. Hierdoor kan je duidelijke oorzaak- en gevolgrelaties weergeven. Je kunt er ook voor kiezen instructievideo’s toe te voegen in de module. In deze video’s leg je op een duidelijke manier een complex onderwerp uit.

Tip 4: Verbind je elearning met de praktijk

Je kan een elearning verbinden met de praktijk door de deelnemers praktijkopdrachten te laten uitvoeren, maar ook door praktijkvoorbeelden te gebruiken in de casussen. Gebruik situaties die de deelnemers echt gaan tegenkomen. Houd het dicht bij de werkvloer en zo praktisch mogelijk. Zorg bijvoorbeeld dat de theoretische informatie later weer makkelijk toegankelijk is en laat ze in de module vooral veel oefenen. Dit verhoogt de effectiviteit en de motivatie van de deelnemers.

Tip 5: Voeg vragen toe

Binnen E-Learning Training werken we veel vraaggestuurd. We pakken een herkenbare waargebeurde werksituatie en laten de deelnemers deze doorlopen. De deelnemers beantwoorden een vraag en krijgen vervolgens in de feedback meer uitleg en een toelichting over de gevolgen van hun handelen. Door vragen te stellen gaat de deelnemer eerst zelf nadenken en worden ze daardoor actief betrokken.

Tip 6: Get to the point

Pas op dat je niet te veel tekst op een slide plaatst. Bedenk verschillende manieren om informatie interactief te maken. Niet alle tekst is relevant of relevant voor elke deelnemer. Je kan ook de optie geven dat deelnemers er zelf extra informatie bij pakken. Maar houd het dus voornamelijk kort en bondig.

Tip 7: Kort en bondig

Zorg ervoor dat de hele elearning kort en bondig is. Maak geen langdurende modules van 1 uur of meer. Het beste is om een module van 10-15 minuten te maken. Zo kan iemand ook in de koffiepauze of in de treinrit de elearning maken. Ze kunnen snel modules afvinken wat ook weer motiveert. Daarnaast is het voor de deelnemer prettig als de elearning gebruiksvriendelijk is, zodat de deelnemer niet gefrustreerd raakt doordat het onduidelijk is.

Zo een paar tips op een rijtje voor een leuke elearning. Neem deze tips mee bij het opzetten van elearning en je krijgt een leuke interactieve elearning die alles behalve saai is! Deelnemers krijgen dadelijk zin om jouw elearning te volgen! Mocht je er niet uitkomen, dan kun je altijd contact met ons opnemen!

Wat vind jij van deze tips? Wat vind jij belangrijk bij een elearning?

Laat het mij vooral weten!

Door Denise Koopmans

Van gedachte wisselen?

We vinden het altijd leuk om van gedachte te wisselen! Kom gezellig langs op een van onze 3 locaties!
Like icoon, duim omhoog e-learning training

Wat kan je van ons verwachten ?

Volgens ons zit de succesformule voor e-learning in de samenwerking. Wij hebben kennis van leren, jij hebt kennis van de inhoud. Dat vormt een sterk team!

Locaties

Den Haag (Hoofdkantoor)
Lange Vijverberg 9a
2513 AC Den Haag
T 085 – 0655340

Locaties op afspraak

Utrecht
Arthur van Schendelstraat 650
3511 MJ Utrecht

Rotterdam
Westblaak 180
3012 KN Rotterdam

NRTO Keurmerk

Wij zijn lid van de NRTO, de brancheorganisatie van onderwijs-, opleidings- en trainingsaanbieders. Hier vind je de NRTO Gedragscode en hier vind je onze klachtenprocedure.

Socials

© E-learning Training 2007-2024

Je inschrijving is succesvol ontvangen!

Ja, ik wil een LMS!

Laat hier je gegevens achter en we zetten jouw persoonlijke LMS voor je op binnen 1 werkdag. Je start met de gratis versie die altijd beschikbaar blijft!