Online leeromgeving: actief en collaboratief

Groep mensen die samen leert in een online leeromgeving.

Een fantastische cursus is slechts enkele stappen verwijderd van een succesvolle cursus. Wat is een succesvolle elearning eigenlijk?

Een cursus die zijn cursisten op een zinvolle manier betrekt. Een cursus die een organisch, groeiend geheel wordt van actieve deelnemers, die elk hun mening geven over een bepaald onderwerp.

We hebben het niet over het evalueren van de cursus of over het commentaar van de deelnemers over hoe effectief de cursus was (of niet). We hebben het over actieplannen die zijn afgeleid van de leermiddelen die in de cursus zijn gepresenteerd.

Wanneer je deelnemers praten over 101 manieren om een leermiddel toe te passen, dan is de cursus geslaagd. Het maakt dat de cursus “langer leeft”, in de zin dat veel deelnemers op verschillende momenten van het jaar zich inschrijven. Deelnemers op deze manier betrekken is niet alleen een trefzekere manier om de cursus via de conventionele “mond-tot-mondreclame” op de markt te brengen. Een belangrijke speler hierin is een online leeromgeving. Met een online leeromgeving kan je ook samenwerkend leren toepassen.

De vraag voor dit artikel is: Hoe maken we zulke succesvolle cursussen?

iemand die leert via een online leeromgeving

Verschillende vormen van elearning

Laten we eerst de verschillende vormen van elearning in kaart brengen. Daarna zullen we bepalen hoe we in elke vorm een actieve samenwerkingsomgeving kunnen creëren.

Wanneer een deelnemer zich voor de elearning inschrijft, zal hij of zij een van de volgende methoden gebruiken:

Meestal creëren instructieontwerpers cursussen die ontworpen zijn voor “passief en alleen leren” of “actief en alleen leren”.

Wij maken bijvoorbeeld cursussen met ingebouwde video’s, interactieve diagrammen en vertakte scenario’s die door de deelnemer worden opgenomen. Vervolgens moeten zij hun vorderingen testen door middel van een periodieke quiz.

Dit is het. De meeste cursussen zijn zo ontworpen.

Samenwerkingstools in een online omgeving

Wat als je een laag van samenwerkingstools zou toevoegen?

Bijvoorbeeld, als de deelnemer een video bekijkt, of een externe bron bezoekt, laat hem dan schrijven over zijn waarnemingen. Schrijf direct onder de activiteitenpagina van de cursus.

Dit is vergelijkbaar met commentaar geven onder blogs. Het belangrijkste verschil is dat je bij dit type reflectief commentaar een checklist voor commentaar geeft. Deelnemers moeten volgens een bepaald patroon schrijven. Mededeelnemers moeten ook in hetzelfde patroon reageren. Dit kan heel goed via discussiefora op een online leeromgeving.

Dit zal de deelnemer helpen om anderen te leren kennen. Je wordt een mentor, die de discussies modereert en leidt. Van bijzonder belang is hier de oefening van reflectie en herinnering aan ervaringen in verband met de activiteit. Dit geeft de leeractiviteiten een krachtig, multidimensionaal perspectief.

De ideale locatie hiervoor is een online leeromgeving. In een online leeromgeving biedt je de volledige leerervaring op één plek aan. Op dezelfde plek als de elearning kunnen de deelnemers met elkaar sparren en ervaringen uitwisselen. Je kan een aparte opzet maken voor uitwisselingen tussen deelnemers en uitwisselingen tussen de mentor en de deelnemers op de online leeromgeving.

Een groep mensen die samenwerkend leren

Inspiratie voor in de online leeromgeving

Heb je een paar soortgelijke ideeën nodig? Wat denk je van deze:

Raad de deelnemers aan een zoekmachine te gebruiken tijdens een speurtocht. Zorg ervoor dat ze dat in teams doen. En houd deze activiteit binnen het kader van de opdracht door een lijst met gecureerde websites te geven. De resultaten kunnen geüpload worden in de online leeromgeving. Via de online leeromgeving houd de mentor eenvoudig overzicht en kunnen deelnemers ook van andere teams leren.

Vraag de teams om samen een nieuwsbrief te maken, compleet met ontwerp, graphics, lay-out en informatie. Vraag hen om de nieuwsbrieven te delen en laat andere teams ze beoordelen aan de hand van de verstrekte criteria. Beschikbare materialen kunnen aangeboden worden via de online leeromgeving en ook hier kunnen de resultaten weer geüpload worden voor een review.

Denk aan andere mogelijkheden om deelnemers in één activiteit onder te brengen en ze met elkaar te laten samenwerken. Passief en alleen leren is saai. Beweeg de elearning in de richting van de collaboratieve leerstijl en gebruik daarvoor de online leeromgeving!

Checklist voor samenwerkend leren

Hier is een goede checklist om je te helpen bij het ontwerpen en ontwikkelen van je cursus.

  • Hoe kan ik deze methode gebruiken voor passief leren (deelnemer als ontvanger van de boodschap / trainingsroutine)?
  • Hoe kan ik deze methode gebruiken voor actief leren (deelnemer als maker van de boodschap / trainingsroutine)?
  • Hoe kan ik deze methode gebruiken voor individueel leren (bericht / trainingsroutine geconsumeerd of gecreëerd door één persoon)?
  • Hoe kan ik deze methode gebruiken voor samenwerkend leren (bericht / trainingsroutine geconsumeerd of gecreëerd door een team van mensen)?
  • Hoe pas ik dit toe in de online leeromgeving?

Een succesvolle cursus bevat alle bovenstaande elementen. Hij zal de nadruk leggen op de laatste. Creëer activiteiten die van de cursisten een gepassioneerde betrokkenheid vereisen.

Veel succes!

 

Wil je meer weten over samenwerkend leren? Lees daar meer over in onze whitepaper: Whitepaper Samenwerkend leren in een digitale leeromgeving

 

Bron: https://www.talentlms.com/blog/create-an-active-and-collaborative-learning-environment-for-your-course/

Interessant? Kom koffie drinken!

Spreekt dit blog je aan? Wij bespreken graag jouw e-learning wensen in een (online) adviesgesprek. Zo komen we samen tot de ideale leeroplossing.

Plan meteen een afspraak in onze agenda.

Aan het werk met een LMS

Gerelateerde berichten