Te veel terugkijken op het verleden; dat doen we liever niet. Maar wil je als organisatie groeien, dan is een stukje reflectie juist goed. Toch wordt de evaluatie van een proces, project of campagne nog vaak vergeten. En dat is zonde! Want door continu te evalueren kun je je organisatie én je medewerkers laten groeien. En dat is precies wat we willen bereiken. Maar wat is evalueren eigenlijk en hoe kun je dit proces zo laten werken, dat er in jouw organisatie een groeimentaliteit ontstaat?
Eerst even terug naar de basis. Wat is ook alweer evalueren? De meest letterlijke uitleg van evalueren is beoordelen. Het woord ‘evaluatie’ komt van het Latijnse valere, wat ‘op waarde schatten’ betekent. In dit geval is evalueren het op waarde schatten van werkzaamheden. Dus bijvoorbeeld goed, gemiddeld of slecht. Er zijn natuurlijk verschillende vormen van evaluatie. Je kunt een plan evalueren, een proces, maar ook resultaten en gedrag. Met evalueren krijg je inzicht in of iets wel of niet goed werkt en dus ook waar je jezelf kunt verbeteren als organisatie. Je leert én groeit hierdoor.
Processen optimaliseren
Stilstaan is achteruitgang, daarom is het belangrijk dat je je als organisatie blijft ontwikkelen. En dat kan op verschillende manieren. Met innovaties, een persoonlijk ontwikkelplan voor je medewerkers of een nieuwe strategie. Je kunt ook de evaluatie een vast onderdeel maken binnen je bedrijfsprocessen.
Kijk bijvoorbeeld naar Lean werken. Bij deze methode ben je als organisatie continu aan het verbeteren. Optimalisatie van processen zodat alles vlotter, makkelijker en efficiënter loopt. Het is een denkwijze die ervan uitgaat dat je voortdurend zoekt naar verbeteringen en ideeën. De evaluatie is hier dus eigenlijk bijna het hoofdonderdeel van hoe er gewerkt wordt. Continu evalueren en dus blijven verbeteren = groei.
Persoonlijke ontwikkeling
Naast evalueren van je processen, kun je ook het werk en gedrag van je medewerkers evalueren. Hierbij gaat het veel meer om de ontwikkeling en groei van jouw medewerkers. Want evalueren betekent leren. De evaluatie kun je samen met de medewerker doen, maar de medewerker kan dit ook helemaal zelf doen.
We schetsen dit met een voorbeeld: Femke heeft in een aantal maanden tijd een marketingcampagne voorbereid. Die campagne moest zorgen voor meer verkochte backpacks via de webshop. Het opzetten van die campagne deed ze samen met een team van verschillende marketingspecialisten. De resultaten vielen helaas nogal tegen. Ze besloot een evaluatiemoment in te plannen met het team ná de campagne. Op dat moment kwamen ze er pas achter dat een aantal marketingkanalen niet goed ingericht waren. Haar leermoment? Ook tijdens de campagne al kijken naar de resultaten en niet pas erna. Door zelfreflectie leg je de focus op groei en ontwikkeling. En zonder te evalueren weet je niet wat er goed of fout ging. Uiteindelijk zijn medewerkers zo ook meer gemotiveerd om te blijven leren, want ze krijgen een stukje inzicht in zichzelf en de processen.
Nog meer voordelen
Blijven evalueren en leren is dus essentieel voor groei in jouw organisatie. Continue reflectie heeft vele voordelen. Welke zien wij als de belangrijkste?
- De medewerkers in je organisatie blijven scherp
- Je verzandt niet in overbodige processen
- Risico’s houd je beperkt en je ziet sneller kansen
- Je meet makkelijker je resultaten en kunt verbeteren waar nodig
- De kwaliteit van je dienstverlening gaat omhoog
- Medewerkers blijven gemotiveerd en willen groeien
- Je medewerkers gaan makkelijker mee met veranderingen
Toepassen in de praktijk
Hoe pas je het continu evalueren toe in de praktijk? Bij processen, het maken van plannen of het uitvoeren van projecten, bouw je altijd een evaluatiemoment in. Bij e-learnings maken wij bijvoorbeeld gebruik van reflectievragen na de cursus. Die vragen kunnen gaan over de huidige situatie, maar ook over de verdere toekomst. De medewerker evalueert of hij of zij wel het juiste heeft geleerd en dat ook kan toepassen in de praktijk. We kijken zowel naar hoe het nu gaat als hoe de leerstof kan helpen om zaken te verbeteren of aan te passen.
De leidinggevende speelt hierbij een grote rol, door kritische vragen te stellen. Zo kun je de transfer binnen de e-learning bevorderen. Oftewel: zorgen dat wat er geleerd is, juist wordt toegepast in de praktijk. Dit soort vragen kunnen er dan worden gesteld:
- Wat heb je geleerd?
- Hoe kun je deze nieuwe kennis, vaardigheden en houding toepassen in je huidige werkzaamheden?
- Wat ga je vandaag doen om dit daadwerkelijk toe te passen op de werkvloer?
- Hoe wil je het geleerde delen met je collega’s?
Op basis van een gesprek in combinatie met een observatie, kan de leidinggevende de medewerker van feedback voorzien. De medewerker kan natuurlijk ook zelf het gesprek aangaan met zijn leidinggevende of met een collega. Deze manier van evalueren kun je ook toepassen bij projecten of dagelijkse processen.
Extra flexibiliteit
Het continu evalueren is natuurlijk wel iets wat je in je organisatie goed moet introduceren, als dat op dit moment nog niet wordt gedaan. En dat betekent nogal wat. Er moet namelijk een cultuurverandering plaatsvinden. Maar als je eenmaal die cyclus van reflectie, aanpassen en weer opnieuw beginnen bent gestart, ben je extra flexibel als organisatie. Want wil je iets grootschaligs aanpassen of een nieuwe strategie uitrollen, dan zullen je medewerkers veel sneller meebewegen en zijn ze makkelijker te overtuigen. Ze zijn namelijk al gewend aan continu verbeteren en zichzelf of de huidige processen aanpassen.
Feedback hoort erbij
Bij een evaluatie hoort natuurlijk ook feedback geven. Feedback geven aan je teamleden, feedback geven richting jezelf of terugkoppeling krijgen van je leidinggevende. Die spiegel van de mensen in je organisatie is essentieel. Met name als je wilt leren van wat er gebeurt in de praktijk. Gezamenlijk evalueren zorgt ervoor dat je eenvoudiger plannen maakt om verbetering aan te brengen. Krijg je als medewerker de juiste support? Dan gaat het leren ook veel sneller en makkelijker. Van evalueren leer je een hoop, maar dat geldt met name als je de juiste ondersteuning krijgt.
Succesvolle e-learnings
Wil je ervoor zorgen dat jouw medewerkers gemotiveerd blijven om verder te leren? En het geleerde ook goed in de praktijk weten te brengen? Door steeds te evalueren weet je waar je moet verbeteren, maar ook hoe je bijvoorbeeld een online cursus laat slagen. Een cursus is pas echt geslaagd als er daarna een actieplan wordt gemaakt. Een plan om het geleerde op de juiste manier toe te passen in de praktijk. Wat hebben de medewerkers uit de cursus gehaald en wat helpt bij het verbeteren van de dienstverlening richting klanten? Ook hierin speelt de evaluatie dus weer een grote rol, want op basis van een goede evaluatie weet je zeker dat je medewerkers het geleerde op de juiste manier in de praktijk brengen. En dat ze de meest relevante punten uit de cursus hebben opgepikt.
Evalueren kun je leren
Die reflectiemomenten zijn dus heel belangrijk voor de groei van jouw organisatie. Wil je evalueren een vast onderdeel maken van je leerprocessen? Maar weet je niet hoe je moet starten? Bij E-learning Training kunnen we je helpen bij het maken van een e-learning en ook bij de implementatie ervan in de organisatie. Liever zelf aan de slag met een e-learning? Hier lees je hoe je dat aanpakt: https://www.elearningtraining.nl/e-learning-zelf-maken/. En bij onze praktijkgerichte trainingen leer je hoe je een goed cursusontwerp schrijft, zodat je cursus ook didactisch in orde is.