Game-based learning: spelen om te leren

Game over! - game-based learning

Leestijd: 4 minuten

Als je terugdenkt aan je kindertijd, wat deed je dan het meest? De kans is groot dat je deze vraag met ‘spelen’ beantwoordt. Spelen zit in onze natuur. De mens gebruikt al van jongs af aan spelletjes om te leren. Baby’s spelen bijvoorbeeld met een rammelaar, en ontwikkelen zo hun oog-handcoördinatie. Kinderen oefenen hun sociale vaardigheden tijdens het spelen van vader en moedertje, ze vinden creatieve verstopplekken tijdens het verstoppertje en ontwikkelen hun ruimtelijk inzicht als ze een moeilijke puzzel maken. Met het ouder worden spelen we steeds minder. En daardoor leren we ook minder door te spelen. Zo hebben de meesten van ons traditioneel onderwijs gehad op school en nu leren we nieuwe kennis en vaardigheden ‘on the job’. Maar moeten we niet spelend blijven leren? Het gebruik van game-based learning is namelijk erg effectief!

Game-based learning ≠ gamification

Je hebt misschien wel onze blog over gamification in online leren gelezen. De term gamification kom je veel tegen, maar betekent iets wezenlijk anders dan game-based learning. Gamification is het gebruik van game-elementen in een omgeving die eigenlijk geen game is. Tijdens het doorlopen van een e-learningmodule kun je bijvoorbeeld badges verzamelen. Of als je geslaagd bent voor een quiz, krijg je een certificaat waarmee je een beloning kunt ophalen.

Maar wat is game-based learning dan? In tegenstelling tot gamification is bij game-based learning de leeractiviteit op zichzelf wél een spel. Het spel heeft specifieke leerdoelen en meetbare uitkomsten. Een specifiek leerdoel kan zijn dat een deelnemer vermenigvuldigsommen kan oplossen. Aan het einde van de game, kun je inzien hoe goed de deelnemer de vermenigvuldigsommen daadwerkelijk kan oplossen. Door het spelen van het spel maken deelnemers een leerproces door. Hoewel game-based learning en gamification niet hetzelfde betekenen, is er wel sprake van overlapping: elementen van gamification zijn aanwezig in game-based learning, maar niet andersom.

Waarom game-based learning?

Het gebruik van games om nieuwe skills of kennis te leren is zeer effectief gebleken. En waarom? Omdat games je intrinsiek motiveren om een doel te behalen. En motivatie is cruciaal voor leren. Als je gemotiveerd bent, kun je je langer concentreren onthoud je de stof beter en pas je het geleerde sneller toe in de praktijk. Denk aan de laatste keer dat je een spelletje speelde. Wat was jouw doel? Grote kans dat je wilde winnen! Waarschijnlijk was je daarom gefocust, strategisch aan het denken, beslissingen aan het maken, aan het samenwerken en – misschien wel het belangrijkste –plezier aan het maken. Gameontwikkelaars zijn meesters in het vasthouden van je aandacht en daarom heeft game-based learning veel potentie!

Hoe kan game-based learning eruit zien?

Game-based learning kan op verschillende manieren worden vormgegeven. Zo kun je onderscheid maken tussen online en offline, of een combinatie van beiden. Een voorbeeld van offline game-based leren is het spelen van een escaperoom. Door vragen te beantwoorden en problemen op te lossen, kan de deelnemer ontsnappen uit een kamer. Ook een bordspel kan onderdeel zijn van offline game-based leren. Denk bijvoorbeeld aan een bordspel met als leerdoel om de topografie van de wereld te leren. Maar als er wordt gesproken van game-based learning, dan wordt daar vaak toch wel het digitaal leren mee bedoeld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een game waarin kinderen leren om veilig te internetten of aan een simulatiespel waarin je leert hoe je een vliegtuig kunt besturen.

Game-based learning toepassen in online leren

Niet elke game is geschikt voor online leren. Het belangrijkste is dat een game bijdraagt aan het leerdoel en niet afleidt van datgene wat geleerd moet worden. Voor het FNV ontwikkelden wij bijvoorbeeld een onboarding e-learningmodule waarin een bingo zat verwerkt. Het doel van de bingo was het kennismaken met en leren van veelvoorkomende afkortingen binnen het FNV. Door de e-learning heen gaat de deelnemer op zoek naar deze afkortingen. Heeft de deelnemer een afkorting gevonden? Dan kan deze op de bingokaart worden afgestreept. De bingo draagt bij aan het leren van afkortingen en is daarom een goed voorbeeld van game-based learning.

Voorbeeld van bingokaart als game-based learning in e-learning module

Maak jouw online training game-based

Wil jij gebruik maken van game-based learning in jouw training? Let dan nog op deze tips:

  • Vermeld het leerdoel, ook aan de deelnemer; focus op wat je wilt bereiken.
  • Denk na over hoe je het geleerde gaat meten; inzicht in de resultaten zorgt ervoor dat je een vervolgtraining kunt laten aansluiten op de kennis van de deelnemer.
  • Leg de game en de bijbehorende regels uit; dit voorkomt frustratie bij de deelnemer en daarmee vergoot het plezier, wat dan weer een positieve invloed heeft op het leerrendement.
  • Geef binnen de game feedback op wat de deelnemer doet; zo weet de deelnemer wat goed gaat en wat niet. Daarnaast kun je de feedback ook gebruiken voor extra informatie.
  • Zorg voor beloningen; dit geeft de deelnemer inzicht in zijn voortgang. Daarnaast kan competitie tussen verschillende deelnemers ook leiden tot een hogere motivatie!

Wil je sparren over hoe je game-based learning kan toevoegen in je training? Of ben je op zoek naar een partner die game-based learning voor jou kan ontwikkelen? Wij denken graag met je mee.

Interessant? Kom koffie drinken!

Spreekt dit blog je aan? Wij bespreken graag jouw e-learning wensen in een (online) adviesgesprek. Zo komen we samen tot de ideale leeroplossing.

Plan meteen een afspraak in onze agenda.

Aan het werk met een LMS

Gerelateerde berichten