Logo E-learning Training

085 – 0655340

Gamification in online leren

Door: Mirjam

3, 2, 1 … Go!  

Gamification in online leren. 

Niet alleen jongeren, maar ook volwassenen spelen steeds meer games. Denk bijvoorbeeld aan Wordfeud, Ticket to Ride en GTA V. Gamen is leuk! Daarom zie je dat er in leermiddelen ook steeds vaker gamification wordt toegepast. Maar wat is gamification precies en hoe zet je gamification in?  

Wat is gamification? 

Gamification is het gebruik van game-elementen in een omgeving die eigenlijk geen game is. Denk bijvoorbeeld aan een wedstrijd tussen verschillende afdelingen binnen jouw bedrijf: welke afdeling heeft het hoogste slagingspercentage bij een e-learning over de normen en waarden van het bedrijf? Gamification kan echter ook slaan op het inzetten van kleine speelse elementen, zoals een voortgangsbalk die aangeeft in hoeverre jouw LinkedIn profiel volledig is. Game-elementen kunnen ervoor zorgen dat een speler gemotiveerd raakt en wordt verleid om actief deel te nemen. Zo werd een trap op een metrostation omgetoverd tot een piano om de mensen te motiveren de trap te nemen in plaats van de roltrap. Je legt dan niet de nadruk op de reden, maar op het plezier. De boodschap is ‘maak muziek!’ in plaats van ‘beweeg meer!’.  

The Fun Theory 1 – Piano Staircase Initiative | Volkswagen – YouTube 

Met gamification kun je het gedrag van iemand dus beïnvloeden. Dat is niet alleen handig als je mensen wilt motiveren om de trap te nemen, maar het kan ook goed van pas komen als het om leren gaat. Met gamification kun je mensen aanzetten tot leren!  

Intrinsieke motivatie en leren door gamification 

Wanneer je een training geeft of ontwerpt, wil je natuurlijk dat de deelnemers alles uit de training halen en actief deelnemen. Je wilt bereiken dat een deelnemer intrinsiek gemotiveerd is en alles uit de training haalt. Intrinsieke motivatie (de motivatie die vanuit de persoon zelf komt) is een belangrijke factor. Iemand die intrinsiek gemotiveerd is, doet iets omdat hij het interessant en leuk vindt. Met gamification kun je deze intrinsieke motivatie stimuleren.  

De basisprincipes van gamification 

Intrinsieke motivatie is dus van belang als het gaat om leren en ontwikkelen. Dit kun je bereiken door game-elementen aan de training toe te voegen die zorgen voor uitdaging, actie, progressie en feedback. Daarbij is het wel belangrijk dat deze elementen aansluiten bij de doelgroep en de voorkennis van de doelgroep. De 3 basisprincipes van gamification, recruitmentreward en retention, kunnen de intrinsieke motivatie beïnvloeden. Hoe dat precies zit? Dat leggen we je uit.  

Recruitment 

Gamification zorgt voor aantrekkingskracht, waardoor mensen zich toewijden aan een activiteit. Deze aantrekkingskracht wordt veroorzaakt door een zekere funfactor. We vinden het leuk om iets te doen en daarom willen we het ook doen. Vaak zorgt dit er ook voor dat we het steeds opnieuw doen of verder willen gaan waar we gebleven waren.  

Reward

Net als in het gewone leven, is het in een game ook fijn als je wordt beloond voor datgene wat je doet. Deze beloning kan variëren van heel klein, zoals het verkrijgen van punten of een krul, tot heel groot, zoals een echte prijs. In gamification wordt hier ook gebruik van gemaakt. Een voorbeeld van een beloning is dat je verder kan naar het volgende onderdeel of dat je punten verdient waarmee je uiteindelijk op nummer 1 kan eindigen in een ranglijst. 

Retention

Wat samenhangt met recruitment en reward is retention. Dit houdt in dat je je gedrag (het spelen van de game of het volgen van een training) blijft voortzetten. Hoe leuker een game(-element) is, hoe groter de aantrekkingskracht en dus de retention. Dit wordt nog een extra versterkt als iemand wordt geprikkeld door middel van een beloning (reward).  

Gamification toepassen in online leren 

Je weet nu wat gamification is en wat de basisprincipes zijn. Maar hoe pas je gamification toe in de praktijk? Zeker als het gaat om leren, is het belangrijk dat gamification op een juiste manier wordt ingezet. Doe je dat niet, dan schiet een game-element zijn doel voorbij en zorgt het niet voor een hoger leerrendement. Hieronder vind je 6 tips die jou helpen gamification toe te passen in een online training. 

Tip 1: zorg voor intrinsieke motivatie 

Het belangrijkste in gamification is dat je op zoek gaat naar de intrinsieke motivatie van de doelgroep. Wat willen ze leren? Wat is het interessegebied? Maak jij een training met een game-element voor mannen van rond de 30 jaar? Dan haken ze waarschijnlijk direct af als jij aan komt zetten met een My Little Pony badge. Voor kinderen zou deze badge wel motiverend kunnen werken. Ga dus op zoek naar de interesses van de doelgroep en gebruik dit in het spel of de spelelementen. Zorg er ook voor dat de werkpraktijk van jouw bedrijf goed naar voren komt. 

Tip 2: maak het niet te gek 

Gamification hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Denk bijvoorbeeld aan de voortgangsbalk die aangeeft hoe volledig jouw LinkedIn-profiel is. Deze balk is heel simpel, maar wel duidelijk en effectief. Het laat je weten dat je nog een aantal dingen moet doen om de balk (en dus je profiel) af te maken. Gamification kan dus ook op een hele kleine, simpele manier het gedrag van iemand stimuleren, zoals het verdienen van badges.  

LinkedIn-profile-gamification

Tip 3: maak verwachtingen duidelijk 

Maak je gebruik van gamification? Zorg er dan voor dat duidelijk is wat er van iemand wordt verwacht. Dat kan al door een voorbeeld te geven of door duidelijke regels op te stellen. Het is als deelnemer fijn als je weet wanneer en hoe je punten kan verdienen.  

Tip 4: zorg voor een duidelijk doel 

Bedenk van te voren goed aan welk doel jouw game(-element) bijdraagt. Wat wil je dat de deelnemer leert? En is een game(-element) hiervoor de juiste optie? Daarnaast is het belangrijk dat het game-doel helder is. Is het de bedoeling om de meeste punten te halen? Of moet iemand de snelste zijn? Het is zonde als het doel van gamification niet helder is. Gamification kan dan namelijk ook zorgen voor irritatie en frustratie bij de deelnemers. En dat wil je natuurlijk voorkomen! 

Tip 5: maak voortgang duidelijk 

Zorg ervoor dat een deelnemer inzicht heeft in de voortgang. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van een voortgangsbalk. Zo weet de deelnemer hoe ver hij is in de taak en hoeveel hem nog te wachten staat. Het (bijna) afronden van een taak werkt motiverend. De deelnemer zal net een beetje extra doorzetten om de taak te volbrengen.  

Tip 6: geef heldere feedback 

In online leren is het geven van heldere feedback van groot belang. Met deze feedback kan de deelnemer leren van fouten, maar ook beter begrijpen waarom een antwoord juist is. Als je in online leren gebruik maakt van gamification, is het dus ook binnen het game-element van belang dat je duidelijke feedback geeft. Dit helpt namelijk om de stof die wordt aangeboden beter te begrijpen. Zorg er dus altijd voor dat je heldere feedback geeft waar de deelnemer van kan leren! 

Gamification in jouw online training 

Je weet nu wat gamification is en je kunt de tips gebruiken om gamification toe te passen in jouw online training. Kom je er niet helemaal uit? Of zou je het fijn vinden om er even over te sparren? Wij staan voor je klaar! Vraag een online kopje koffie aan en wij denken graag met je mee.  

Bekijk in Onboarding CAK een voorbeeld van het codewoord-spel!

Van gedachte wisselen?

We vinden het altijd leuk om van gedachte te wisselen! Kom gezellig langs op een van onze 3 locaties!
Like icoon, duim omhoog e-learning training

Wat kan je van ons verwachten ?

Volgens ons zit de succesformule voor e-learning in de samenwerking. Wij hebben kennis van leren, jij hebt kennis van de inhoud. Dat vormt een sterk team!

Locaties

Den Haag (Hoofdkantoor)
Lange Vijverberg 9a
2513 AC Den Haag
T 085 – 0655340

Locaties op afspraak

Utrecht
Arthur van Schendelstraat 650
3511 MJ Utrecht

Rotterdam
Westblaak 180
3012 KN Rotterdam

NRTO Keurmerk

Wij zijn lid van de NRTO, de brancheorganisatie van onderwijs-, opleidings- en trainingsaanbieders. Hier vind je de NRTO Gedragscode en hier vind je onze klachtenprocedure.

Socials

© E-learning Training 2007-2024

Je inschrijving is succesvol ontvangen!

Ja, ik wil een LMS!

Laat hier je gegevens achter en we zetten jouw persoonlijke LMS voor je op binnen 1 werkdag. Je start met de gratis versie die altijd beschikbaar blijft!