Gebruiksvriendelijke elearning maken: 6 tips!

Tips voor gebruiksvriendelijke en effectieve elearning

Leestijd: 4 minuten

Door Iris Poland

Waarom zou je willen leren hoe je gebruiksvriendelijke elearning kunt maken? Gebruiksvriendelijkheid bepaalt het succes van een elearningSteken jouw werknemers onnodig veel tijd in het vinden van navigatieknoppen, het zoeken naar extra informatie en het begrijpen van het menu van een elearning? Grote kans dat jee geen gebruiksvriendelijke elearning gebruiks. Wees vriendelijk voor je gebruikers en voorkom dat zij onnodige tijd kwijt zijn met behulp van een gebruiksvriendelijke elearning. Hoe? Met deze 6 praktische tips voor gebruiksvriendelijke elearning!

Tip 1: Een duidelijk Learning Management System 

Wanneer deelnemers willen starten met een elearning, is het belangrijk dat ze deze makkelijk kunnen vinden in het Learning Management System (LMS). Een LMS kun je inzetten voor online leren. Personaliseer het LMS door hier alleen de elearnings in te zetten die voor de deelnemer relevant is. Bied je een groot aantal elearnings aan? Categoriseer ze dan of gebruik een zoekfunctie, zodat ze snel te vinden zijn. Daarbij is een betekenisvolle titel heel belangrijk. Aan de titel moet het onderwerp direct af te leiden zijn. Een elearning die gemakkelijke is in gebruik begint dus bij het LMS systeem!

Tip 2: gebruiksvriendelijke elearning is te volgen op alle devices

Tegenwoordig maken deelnemers elearning thuis, op het werk en onderweg. Het zou dus zomaar kunnen dat ze de elearning bijvoorbeeld op hun telefoon willen volgen. Denk hierover na bij het ontwikkelen van de template. Zijn de letters voldoende leesbaar op de telefoon? En zijn de knoppen groot genoeg? Met andere woorden: zorg dat de elearning gemakkelijk is in gebruik op alle devices. Zo zorg je ervoor dat deelnemers niet afhaken, zodra ze hun elearning op een ander device openen.

Tip 3Duidelijke instructie om elearning gebruiksvriendelijk te maken

Leg alles wat je van een deelnemer vraagt uit met een instructie. Begin met uit te leggen hoe ze door de elearning kunnen navigeren. Vraag je hen een antwoord in te dienen op een meerkeuzevraag? Instrueer ze het antwoord te selecteren en op indienen te klikken. Verschijnt de menuknop voor de eerste keer? Leg uit dat ze naar het menu worden geleid, zodra ze erop klikken. Duidelijke instructies voorkomen onnodige, gefrustreerde zoektochten. 

tips gebruiksvriendelijke elearning

Tip 4Wees consistent voor gebruiksvriendelijke elearning

De elearning moet daarnaast intuïtief aanvoelen. Dit verzeker je door consistent te zijn in de plaatsing van navigatieknoppen en pagina’s. Kleur feedbackpagina’s in herkenbare kleuren en plaats de belangrijkste knoppen op de basisslide. Zo is het duidelijk voor de deelnemer waar hij iets kan vinden of wat hij op dat moment aan het lezen is. 

Tip 5Verdiep je in de gebruikers, wie gaat jouw elearning maken?

Het is belangrijk dat de elearning aansluit bij de behoefte van je doelgroep. Wat zijn de computervaardigheden van je doelgroep? En hun opleidingsniveau? Zijn er beperkingen? Stem de functionaliteit en look and feel van de module hierop afDoor aan te sluiten bij de doelgroep vergroot je de effectiviteit van je elearning.  

Tip 6Schep duidelijke verwachtingen, zo maak je het gebruiksvriendelijk

Zorg ervoor dat de deelnemers weten wat hen te wachten staat in de elearning, en wees hier realistisch in. Geef in de introductie bijvoorbeeld aan dat het maximaal 20 minuten kost om de module te doorlopen en dat de module uit 3 hoofdstukken en een quiz bestaat. Vermeld welke voorkennis ze moeten hebben en wat ze na afronding kunnen/weten. Geef de deelnemers inzicht in hun voortgang, zodat zij weten hoe zij er voor staan. 

Naast het gebruiksvriendelijk maken van de elearning is het ook belangrijk de deelnemer tijdens het doorlopen van de elearning te motiveren en activeren. Maak daarom gebruik van verschillende interacties waarmee je de deelnemer aan het denken zet.

Nu kun je aan de slag gaan met het gebruiksvriendelijk maken van jouw elearningmodules. Bij vragen kun je altijd contact met ons opnemen. Wij helpen je graag verder!

Interessant? Kom koffie drinken!

Spreekt dit blog je aan? Wij bespreken graag jouw e-learning wensen in een (online) adviesgesprek. Zo komen we samen tot de ideale leeroplossing.

Plan meteen een afspraak in onze agenda.

Aan het werk met een LMS

Gerelateerde berichten