We leven in een tijd waarin werkgevers staan te springen om goed personeel. En dat personeel is vaak lastig te vinden. Daarom wil je jouw huidige medewerkers juist lang behouden. Doe je dat door ze meer salaris te bieden? Dat kan. Maar persoonlijke ontwikkeling is net zo belangrijk. Hoe zorg je ervoor dat je jouw medewerkers blijft boeien? En dat ze makkelijk meegaan met veranderingen in jouw organisatie en dat hun kennis up-to-date blijft? Een slimme optie hiervoor is werkplekleren.
Wat is werkplekleren?
De naam zegt het al: dat is leren op de werkplek. Werkplekleren is een vorm van leren, waarbij je geen leraar, klaslokaal of theorieboek nodig hebt. Medewerkers leren van en met elkaar óp de werkplek. En dat kan op vele manieren. Denk aan een leerling monteur die meeloopt met een oude rot in het vak, en zo alle facetten van installatie-techniek leert kennen. Of een communicatie-
medewerker die graag beter wil kunnen presenteren en daar hulp bij krijgt. Het belangrijkste is, dat degene die wil leren, weet wat er moet gebeuren, feedback krijgt en zelf ook kijkt wat er goed gaat of beter kan.
Wat houdt het in?
Werkplekleren is een bepaalde manier van leren. Medewerkers leren in de praktijk en van iemand die al ervaring heeft op dát vlak waar de medewerker juist graag meer over wil weten. De kennis die ze al hebben breiden ze op deze manier verder uit. Hiermee zorg je voor duurzame inzetbaarheid van je mensen en voor het succes van jouw organisatie.
Wat zijn voorbeelden van werkplekleren?
- Instructies op de werkvloer tijdens uitvoering
- Coaching van medewerkers op persoonlijk vlak
- Kennisoverdracht van een collega tijdens het meelopen
- Zelfsturende teams (teamleden leren van elkaar)
- Reflectiegesprekken samen met medewerkers
Hoe gaat het in z’n werk?
Werkplekleren kan als leertraject in verschillende organisaties worden toegepast en er zijn diverse manieren om dat te doen. Je kunt je medewerkers laten leren door werkgroepen op te zetten. In zo’n werkgroep kunnen ze gezamenlijk hun eigen processen verbeteren en zo de dienstverlening richting klant optimaliseren. Maar ook het organiseren van meeloopdagen of snuffelstages op andere afdelingen zijn goede opties. Zolang er maar altijd een collega is die de juiste feedback kan geven, zodat degene die wil leren weet wat er goed of fout gaat rondom het leerdoel.
Verhaal uit de praktijk
Binnen de installatietechniek heerst een enorm tekort aan personeel. Nieuwe technieken rondom verduurzaming volgen elkaar razendsnel op en het zittende personeel moet die ontwikkelingen wel bijhouden. Juist in deze branche wordt daarom werkplekleren vaak toegepast. Ben je cv-monteur en weet je nog niet zoveel van warmtepompen? Geen probleem. Een collega met ervaring in warmtepompen neemt je graag mee op sleeptouw. Dat was ook het geval bij Cindy. Zij werkt voor een groot installatiebedrijf en had eigenlijk alleen ervaring met het onderhouden van cv-ketels. Het bedrijf bood haar aan om meer te leren over de warmtepomp. Via werkplekleren kon ze die nieuwe techniek onder de knie krijgen. Door verschillende handleidingen, ervaren collega’s en feedback uit verschillende hoeken, weet ze nu hoe ze een warmtepomp moet onderhouden.
Wat levert het op?
Dit is natuurlijk één voorbeeld. Maar wat levert werkplekleren verder op? Niet alleen ervaren medewerkers kunnen leren van elkaar. Ook nieuwe medewerkers of zelfs zij-instromers kunnen op deze manier sneller de kneepjes van het vak leren. Zonder daarbij al te veel boeken te hoeven aanraken. Nieuw personeel neem je zo niet alleen aan, maar leid je ook op. En weet je zeker dat de juiste kennis in jouw organisatie aanwezig is. Win-win dus!
Voordelen voor medewerkers
Voor medewerkers is jezelf blijven ontwikkelen ook erg belangrijk. Het zorgt ervoor dat zij niet achterover gaan leunen in hun werk. Door hetzelfde werk lange tijd op dezelfde manier te doen, ontstaat een soort geestelijke luiheid en heeft de medewerker moeite om zich bij veranderingen aan te passen. Met werkplekleren houd je je medewerkers betrokken en geboeid; ze worden voortdurend geprikkeld om bij te leren. Dit helpt jouw organisatie groeien en verder ontwikkelen. En jouw medewerkers voelen niet de behoefte om te kijken naar een functie bij de buren.
Waarom werkplekleren?
De belangrijkste voordelen van werkplekleren binnen jouw organisatie hebben we op een rijtje gezet.
1. Leervorm is onmisbaar
Je kunt alles lezen over hoe je een warmtepomp aansluit, maar je leert het pas écht in de praktijk. Uiteraard is het goed om eerst bepaalde basiskennis te hebben, zodat je als medewerker weet wat je kunt verwachten. Een e-learning in de vorm van een producttraining kan daar prima bij helpen. Maar met werkplekleren leer je pas echt die praktische vaardigheden. Theorie en praktijk kunnen daarom uiteindelijk ook niet zonder elkaar.
2. Kennis blijft actueel
Snelle ontwikkelingen op allerlei vlakken vragen om flexibiliteit. Je moet je dus blijven ontwikkelen om kennis en vaardigheden up-to-date te houden. En om mee te bewegen met innovaties binnen bijvoorbeeld de energietransitie. Onder andere door werkplekleren gaan je medewerkers makkelijker mee met nieuwe technieken en blijft kennis actueel.
3. Medewerkers breder inzetbaar
Blijven leren betekent ook dat jouw medewerkers zich breder kunnen inzetten. Als we weer het voorbeeld van de installatietechniek pakken, dan zie je dat de technieken compleet zijn veranderd. Van geisers naar warmtepompen. Als je je medewerkers prikkelt om bij te leren, kunnen ze veel sneller meegaan met die veranderingen. En zijn ze veel breder inzetbaar.
4. Kennis wordt overgedragen
Je wil niet dat kennis bij één of twee personen in jouw organisatie blijft hangen. Die kennis moet juist overgedragen worden en dat kan eenvoudig via werkplekleren. Zo gaat die waardevolle vakkennis niet verloren als iemand na 40 jaar het bedrijf verlaat. De collega’s die al jaren in je organisatie werken blijven zo zelf ook nog een beetje bij; zij leren immers weer van de nieuwe generatie en worden gestimuleerd om kennis te delen.
5. Werknemers houden liefde voor het vak
Verveling onder je medewerkers en werken op de automatische piloot is nooit een goed teken. Dat kan gebeuren als ze lange tijd hetzelfde werk doen. Maar als je ze steeds uitdaagt om te leren, houden ze liefde en energie voor het vak. Nog een bijkomend voordeel: ze zullen je organisatie minder snel verlaten, omdat ze voortdurend worden gestimuleerd.
6. Medewerkers blijven langer
Zeker in de huidige arbeidsmarkt wil je je medewerkers voor lange tijd aan je binden. En zorgen dat er zo min mogelijk verloop is. Werkplekleren zorgt ervoor dat jouw medewerkers zich betrokken voelen en lol houden in het werk. Dat is echt een must wanneer je een personeelstekort hebt.
7. Makkelijker dan aannemen
Goed en nieuw personeel is lastig te vinden. Daarom is het slimmer en eenvoudiger om je eigen mensen verder op te leiden. En als je een goede opleider bent, komen nieuwe mensen uiteindelijk ook sneller bij je werken.
E-learning ideaal bij werkplekleren
Leren op de werkplek is vooral leren in de praktijk. Om toch bepaalde basiskennis op te doen, is de combinatie van werkplekleren en het volgen van e-learnings ideaal. Zonder basiskennis breng je het toch lastiger in de praktijk. We kunnen natuurlijk geen garantie geven dat een werknemer die een e-learning doorloopt, het ook glansrijk in de praktijk uitvoert. Daarom besteden we veel aandacht aan het aanpassen van de inhoud op jouw organisatie. Daarnaast kunnen we het werkplekleren ook helpen opzetten. Wij weten als geen ander hoe je verschillende manieren van leren toepast. Denk aan microlearning, storytelling of het SCARF-model.
Benieuwd hoe wij kunnen ondersteunen bij werkplekleren? Maak hieronder een afspraak met ons!